I samband med utvecklingen av en applikation, är det viktigt att fundera över när en användare av en app ska godkänna allmänna villkor. Det är viktigt att användaren förstår att villkoren utför ett avtal som ingås med företaget som äger och ansvarar för tillhandahållandet av applikationen. Det finns olika typer av villkor som är vanliga att ingå med användare av applikationer. Dessutom måste företaget publicera sina användarvillkor och sitt integritetsmeddelande (GDPR) inför lanseringen av applikationen via exempelvis App Store eller Google Play. Nedan följer mer information om dessa.
När ska användare av en app godkänna allmänna villkor?
Innan användaren skapar ett användarkonto i appen, bör denne ha möjlighet att ta del av de allmänna villkoren eller användarvillkoren. Dessa villkor är ett avtal som ingås mellan användaren och det företag som äger applikationen. Det måste vara lättillgängligt och enkelt att förstå villkoren samt betydelsen av dem. Exempelvis är det vanligt att användarvillkoren framgår i samband med registrering av användarkontot, innan kontot blir registrerat.
I allmänna villkor för användare är det vanligt att reglera vad användaren får respektive inte får göra. Dessutom bör företagets rättigheter och skyldigheter framgå. Exempelvis bestämmelser om vem som äger immateriella rättigheter, vad som händer om användaren bryter mot villkoren m.m.
Det bästa sättet att säkerställa att användaren har fått möjlighet att läsa de allmänna användarvillkoren, är att publicera dem i sidan för registrering av ett användarkonto. Dessutom bör det vara obligatoriskt för en person att aktivt intyga att denne har läst och godkänner de allmänna villkoren, för att kunna skapa ett användarkonto. Exempelvis kan det ske genom att ha en kryssruta, med de allmänna villkoren bifogade eller länkade. För att få registrera ett användarkonto, måste personen i sådana fall aktivt kryssa i rutan och godkänna villkoren. Om detta inte sker, bör användarkontot inte gå att skapa. På så sätt blir användaren bunden till villkoren genom en aktiv handling. Det innebär att användaren och företaget har ingått ett avtal med varandra.
De allmänna villkoren kan även vara publicerade på flera platser i appen. Exempelvis kan de även vara tillgängliga för användare som inte är inloggade, men även för de som är inloggade. Företaget kan även ha de allmänna villkoren publicerade på sin hemsida, där övrig information finns om appen eller liknande.
När ska användare av en app godkänna allmänna köpevillkor?
Det är också viktigt att fundera över om allmänna köpevillkor också behöver finnas i applikationen. Detta är nödvändigt om användaren kan köpa exempelvis digitala tjänster, produkter eller prenumeration via applikationen. Om användarna kan göra köp via appen, bör företaget även se till att de accepterar även allmänna köpevillkor avseende köpet. I allmänna köpevillkor ska villkoren som gäller för köpet framgå. Exempelvis betalningsvillkor, leveransvillkor, villkor om reklamation, ångerrätt m.m.
Vi skriver olika avtal till användare en applikation
Vi kan hjälpa till med att skriva de avtalsvillkor du behöver till din applikation. Om du vill göra en del av arbetet själv för att det ska bli billigare, kan du skriva ett eget avtalsutkast som vi kan granska och justera. Ju bättre avtalet är skrivet, och ju mindre arbete juristen behöver göra, desto billigare blir det.
Vi skriver allmänna villkor för 9900 kronor exklusive moms, och detsamma gäller för allmänna användarvillkor.
För att vi ska kunna göra en prisbedömning vid en avtalsgranskning, måste vi först de avtalsutkastet. Mejla utkastet till granskning@digitalajuristerna.se, så återkommer vi med en prisoffert. Våra granskningar är alltid billigare än vårt nypris.