Det är förbjudet att skicka direktreklam till barn under 16 år enligt marknadsföringslagen. I många fall är barn mindre kritiska och har inte alltid samma konsekvenstänk. Barn och unga är en särskilt utsatt grupp, vilket lagstiftaren har tagit i beaktande. Därför är det flera lagar, inte bara marknadsföringslagen, som har särskilda regler när det gäller barn. Exempelvis innehåller även GDPR många bestämmelser som reglerar behandling av barns personuppgifter.
Förbjudet att skicka direktreklam till barn under 16 år och direkta köpuppmaningar till barn som inte har fyllt 18 år
Om ett barn är under 18 år, är det inte tillåtet att rikta direkta köpuppmaningar till barnet. Dessutom är reglerna striktare vid marknadsföring till barn, vilket är viktigt att tänka på om man säljer en produkt eller tjänst som riktar sig till barn. Exempel på direktreklam är marknadsföring via brev eller telefon.
Företag får inte göra reklam i tv som riktar sig till barn under 12 år. Dessutom är det inte tillåtet att avbryta ett barnprogram med reklam. Om en person eller figur är med i barnprogram, får denne inte vara med i en tv-reklam. Samma regler gäller även för webb-tv. Observera däremot att det finns tv-reklam som riktar sig till barn, eftersom de sänder från ett annat land än Sverige och därmed inte omfattas av svensk rätt.
Konsumentverket publicerade år 2014 en vägledning till företag som handlar om marknadsföring till barn där de beskriver viktiga saker att tänka på. Bland annat vilka möjligheter minderåriga har för att ingå avtal. Barn och unga kommer ofta i kontakt med marknadsföring via internet, tv och appar. Det är ytterst viktigt att företag har kännedom om reglerna som gäller vid marknadsföring som riktar sig till barn och unga, samt reglerna som gäller när ett avtal ska ingås med en minderårig.
Vägledningen inkluderar även praxis och de lagar som gäller när företag marknadsför till barn.
Praxis är en rättskälla i Sverige och är av stor betydelse inom de olika juridiska områderna. Till exempel immaterialrätt.