Definitionen av reklam i sociala medier

Definitionen av reklam i sociala medier

Influenser marketing har blivit allt vanligare och det är viktigt att beakta definitionen av reklam i sociala medier i enlighet med lagen. Det är många som tror att reklam i sociala medier som en influenser gör bara föreligger om företaget betalar pengar i utbyte mot reklamen. Men så är inte fallet. Reklam föreligger även vid andra tillfällen. Om företaget erbjuder gratis produkter i utbyte mot reklam, anses det också vara reklam. Därför måste det framgå att det är reklam på inlägget i fråga vid sådana fall också. Om det inte framgår, är det dold marknadsföring, vilket är förbjudet enligt marknadsföringslagen.

Definitionen av reklam i sociala medier

Många företag gör reklam i sociala medier på olika sätt och därför är det bra att känna till reglerna. Om en influenser postar ett inlägg i sociala medier med en länk till exempelvis en e-handel och får pengar i utbyte mot det eller per klick, är det också fråga om reklam.

När någon gör reklam i sociala medier eller på någon annan plattform, såsom en tidning, måste det framgå att det är reklam. Dessutom måste det framgå tydligt. Om ett inlägg i sociala medier innehåller reklam, ska det inte stå längst ner i inlägget. Detta eftersom läsaren enkelt och snabbt ska kunna förstå att det är reklam. Observera att kraven är högre om det i normala fall inte brukar vara reklam på platsen där reklamen förekommer. Vid sådana fall måste det vara ännu tydligare. Ett sådant exempel är i en krönika.

Konsumentverket har genomfört en granskning av reklamidentifiering i sociala medier, och de upptäckte flera brister i många inlägg som inte uppfyller marknadsföringslagens villkor.

Välkommen!

Här kan du lära dig mer om vanliga juridiska begrepp och få svar på frågor inom både affärsjuridik och avtalsrätt. Vi skriver även olika smarta guider, olika tips samt information om viktiga nyheter.

Kategorier

Sök på sidan

Rulla till toppen
Call Now Button