Patent- och marknadsöverdomstolen höll med både Konsumentombudsmannen och Patent- och marknadsdomstolen om att företaget fortsatte marknadsföra rea och utförsäljning när de hade blivit förbjudna att göra det. Därför fick företaget betala tre miljoner kronor i vite.
Företaget fortsatte marknadsföra rea och utförsäljning
En domstol kan förbjuda till exempel marknadsföringsmetoder eller avtalsvillkor och binda förbudet med ett vite. Om företaget därefter använder samma metod igen, blir de alltså tvungna att betala vitet. I detta fall hade företaget blivit förbjudna att påstå att det är rea när det nya priset inte är väsentligt lägre. De fick inte heller påstå att det är utförsäljning om det inte är det.
Företaget överklagade beslutet från Patent- och marknadsdomstolen till den högre instansen, Patent- och marknadsöverdomstolen. Däremot ansåg Patent- och marknadsöverdomstolen att företaget bröt mot förbudet.
Det finns regler för när företag får påstå att det är rea eller utförsäljning. Till exempel måste rea vara under en begränsad tid. Dessutom ska det nya priset vara väsentligt lägre än det ursprungliga priset. Annars är det inte tillåtet att använda begreppet rea och utgör vilseledande marknadsföring. När företaget i detta fall blev förbjudna att påstå att det är rea även fast det inte uppfyllde kraven, fick de också betala en marknadsstörningsavgift på 1,5 miljoner kronor.