Företag ska motverka skadligt innehåll för barn vilket kan ske på olika sätt. Däremot är det viktigt att tänka på att barn å ena sidan har rätt att sprida sina tankar och information. Å andra sidan ska de också bli skyddade från skadligt innehåll.
Företag ska motverka skadligt innehåll för barn
Företag som bedriver sociala medier med barn som användare ska skydda barnen från skadlig mediepåverkan. Till exempel våld och skräck. Dessutom ska man arbeta med att skydda barnen från mobbning och hot. Det är tillåtet för företag att behandla personuppgifter från barn som är minst 13 år genom att barnet ger sitt samtycke till behandlingen på onlinetjänster, såsom sociala medier. Enligt GDPR är åldersgränsen 16 år, men länderna i EU har rätt att sänka åldern. Sverige valde att sänka åldern till 13 år.
Barnkonventionen är svensk lagstiftning sedan år 2020, men Sverige antog konventionen redan år 1990. En utgångspunkt utifrån barnkonventionen är barnets bästa. Det är viktigt att tänka på för företag som bedriver till exempel sociala medier och har många barn som användare. Därför bör man ha kunskap om barnkonventionen.
Det är viktigt att tänka på att risken för att barn blir drabbade av skadlig mediepåverkan är högre för vissa barn. Exempelvis om barn har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Exempel på en sådan funktionsnedsättning är ADHD och tourettes syndrom.
Det går att dela in i skadlig mediepåverkan i flera delar såsom skadligt medieinnehåll och skadligt kommunikativt handlade. Även skadlig interaktionsdesign och skadligt handhavande är delar av skadlig mediepåverkan. En vägledning som bland annat Barnombudsmannen och IMY tagit fram som beskriver dessa områden och andra viktiga delar av barns rättigheter på onlinetjänster är bra att läsa om man bedriver en sådan tjänst med barn som användare.