Ett företag skickade direktreklam till barn vilket är förbjudet. Förbudet var förenat med ett vite på en miljon kronor enligt domen från Patent- och marknadsdomstolen. Däremot blev domen överklagad till Patent- och marknadsöverdomstolen efter att företaget begärde en sänkning av vitesbeloppet. Reklamen avsåg hockeyläger.
Företag skickade direktreklam till barn vilket är förbjudet
Patent- och marknadsöverdomstolen, som är den högre instansen efter Patent- och marknadsdomstolen, valde att sänka vitet från en miljon till en halv miljon kronor istället. En av anledningarna var omsättningen av företaget som var 1,5 miljoner per år. Dessutom var omfattningen av marknadsföringen relativt begränsad. Konsumentombudsmannen yrkade att företaget skulle betala ersättning för rättegångskostnaderna, men det avslog Patent- och marknadsöverdomstolen.
Marknadsföring till barn
När ett företag gör marknadsföring till barn är kraven högre och i vissa fall är det förbjudet. Om ett barn är under 18 år är det förbjudet att skicka direkta köpuppmaningar till barnet. Om barnet istället är under 16 år, är det inte tillåtet att skicka direktreklam. Exempel på direktreklam är via telefon eller sms. När ett företag gör reklam i tv gäller också särskilda regler. TV-reklam får till exempel inte vara riktad till personer som är 11 år eller yngre. Konsumentverket har tagit fram en vägledning som handlar om marknadsföring till barn. Om ett företag säljer en produkt eller tjänst där målgruppen är barn, är det bra att läsa vägledningen.