Den vanligaste orsaken till personuppgiftsincidenter år 2020 var den mänskliga faktorn enligt IMY, även kallad för Integritetsskyddsmyndigheten. Med andra ord har mer än 50% av personuppgiftsincidenterna som blivit anmälda till IMY under 2020, blivit orsakade av den mänskliga faktorn. Dessutom var den mänskliga faktorn den vanligaste orsaken till personuppgiftsincidenter under 2019 också.
IMY hette tidigare Datainspektionen och bytte namn i januari 2021. Myndigheten publicerar regelbundet publikationer och andra vägledningar som kan vara bra för företag att känna till.
Vanligaste orsaken till personuppgiftsincidenter 2020
Under 2020 minskade antalet personuppgiftsincidenter som blev anmälda till IMY, i jämförelse med år 2019. År 2019 fick IMY in 4800 anmälningar, medan myndigheten fick 200 anmälningar mindre under år 2020. Den sektor som fick störst antal anmälningar var den offentliga sektorn. Men statliga myndigheter, domstolar och hälso- och sjukvården stod för den största andelen av dessa.
Myndigheten påpekar även att det är viktigt för företag, organisationer och myndigheter som behandlar personuppgifter att ha tekniska samt organisatoriska säkerhetsåtgärder. Dessutom är det viktigt att informera personalen om hur de ska agera samt rutinerna som gäller, för att minimera personuppgiftsincidenter orsakade av den mänskliga faktorn.